باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو هم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری نکرد؛

گروه صنعت- دستور دولت برای بستن سایت ثبت سفارش خودرو به گرانی سرسام‌آور خودروهای وارداتی بسیار دامن زد‌. طی این مدت خودروها افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند، به‌طوری‌که حتی افزایش قیمت برخی از اتومبیل‌ها تا٢٠٠ میلیون تومان نیز بوده است‌. برخی بر این باور بودند که با باز شدن ثبت سفارش و ترخیص خودرو‌ها از گمرک، به دلیل افزایش عرضه خودرو در بازار قطعا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و حباب قیمتی که طی این چند وقت به وجود آمده بلافاصله شکسته خواهد شد اما قیمت‌ها همچنان نجومی است‌. با گذشت 20 روز از آغاز ثبت سفارش همچنان شرکت‌ها خودرویی را به بازار عرضه نکردند و رشد قیمت‌ها ادامه دارد‌.
با وجود گذشت نزدیک به 20 روز از بازگشایی ثبت سفارش‌، همچنان بسیاری از نمایندگان رسمی از عرضه خودرو به بازار امتناع می‌کنند و به دلیل عدم شفاف‌سازی در اعلام قیمت‌های جدید‌، بازار خودروهای وارداتی هر روز آشفته‌تر می‌شود‌.
شرکت‌های واردکننده موضع‌شان را در برابر بازار مشخص نمی‌کنند و با وجود اینکه سایت ثبت سفارش باز شده‌، همچنان در عرضه خودرو به بازار تعلل می‌کنند‌.
در بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی، عرضه محدود عاملی شده تا مشتریان دست از خرید برداشته و منتظر تعیین تکلیف بازار خودروهای وارداتی شوند‌.


بازار امروز خرید و فروش خودروهای وارداتی همانند روزهای گذشته با کمبود عرضه روبه‌رو بوده است، البته افزایش نامعقول قیمت‌ها هم باعث شده تقاضایی در بازار برای خرید این خودروها هم وجود نداشته باشد‌.
عدم عرضه خودرو از سوی شرکت‌ها
سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران با انتقاد از عملکرد شرکت‌های واردکننده در شرایط کنونی بازار گفت: متاسفانه عدم عرضه خودرو توسط شرکت‌ها موجب هرج و مرج و افزایش چندبرابری قیمت وارداتی‌ها در بازار شده است‌.
وی تصریح کرد‌: در شرایطی که بازار را شرکت‌های دارای نمایندگی رسمی می‌توانند مدیریت کنند همین شرکت‌ها با عدم عرضه خودرو به بازار موجب آشفتگی بیشتر در بازار شدند‌.
وی تاکید کرد‌: در وضعیت کنونی انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی نسبت به شرایطی که شرکت واردکننده در بازار ایجاد کردند‌، ورود کرده و علت اینکه با گذشت 20 روز از آغاز ثبت سفارش همچنان شرکت‌ها خودرویی را به بازار عرضه نکردند را بررسی و با متخلفان برخورد کنند‌.
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران گفت‌: تا دیروز بهانه شرکت‌های واردکننده از وضعیت بازار و قیمت وارداتی‌ها‌، بسته شدن سایت ثبت سفارش بود و حالا که این سایت بازگشایی شده و واردات در حال انجام است و در انبار شرکت‌ها نیز خودرو به میزان کافی وجود دارد معلوم نیست چرا به بازار خودرویی را عرضه نمی‌کنند‌.
موتمنی به خبرخودرو افزود‌: در صورتی که شرکت‌های واردکننده به وظیفه اصلی‌شان که همان واردات و فروش خودرو است می‌پرداختند طبعا باید پس از آغاز ثبت سفارش‌، خودروها را به بازار عرضه می‌کردند در حالی که اغلب این شرکت‌ها با بازگشایی ثبت سفارش اقدام به بستن سایت فروش خود کردند‌.
وی با بیان اینکه شرکت‌های وارد‌کننده باید واسطه‌گری را کنار بگذارند و تنها به دنبال تامین نیاز بازار باشند، اظهار داشت‌: شرکت‌های ملزم به فروش روزانه خودرو در بازار هستند و چنانچه شرایط فروش را نیز در نظر می‌گیرند باید ظرف 15 تا 20 روز خودروها را تحویل مشتریان دهند در حالی که بسیاری از این شرکت‌ها اقدام به فروش‌های چهار تا پنج‌ماهه می‌کنند و صرفا به دنبال تامین نقدینگی از طریق پیش‌فروش هستند‌.
شیوا: قیمت‌های نامعقول خودروهای وارداتی بی‌ضابطه است
از سوی دیگر رییس شورای رقابت نیز در واکنش به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سطح بازار گفت: متاسفانه با وجود ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو همچنان رشد قیمت‌ها ادامه دارد که در همین ارتباط باید پرسید آیا خودروهای وارداتی آیین‌نامه قیمت‌گذاری دارد یا خیر؟
رضا شیوا در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو اقدامی برای ساماندهی بازار این خودروها توسط مسوولان انجام نشده است، اظهارداشت: قیمت انواع خودروهای وارداتی بر اساس یک آیین‌نامه مشخص تعیین می‌شود اما سوال اینجاست قیمت‌های نامعقول امروز بازار مطابق کدام ضابطه تعیین شده است‌.
وی با بیان اینکه آیا خودروهای وارداتی آیین‌نامه قیمت‌گذاری دارند یا خیر افزود: براساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، سود معقولی برای شرکت‌ها تعیین شده اما امروز رشد قیمت‌ها به هیچ عنوان با آیین‌نامه مطابقت ندارد‌.
شیوا اضافه کرد: متاسفانه با وجود ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو همچنان رشد قیمت‌ها ادامه دارد حتی برخی از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند و حاضر به فروش خودروهای خود نیستند‌.
رییس شورای رقابت تصریح کرد: بررسی ورود شورای رقابت به بازار خودروهای وارداتی کارشناسی شد و در نهایت قرار بر این شد که شورای رقابت به این بازار ورود نکرده و وزارت صنعت و سازمان حمایت متولی خرید و فروش این خودروها در سطح بازار هستند‌.
قیمت‌ها دیگر به حالت اول برنمی‌گردد
در این حال حتی در صورت ثبات قیمت‌ها نیز نباید انتظار داشت تا قیمت‌ها به حالت اولیه برگردد زیرا حتی با فرض ثابت بودن تعرفه، باز هم هزینه‌های ترخیص و تعداد گواهی اسقاط و خودروی فرسوده افزایش یافته است‌. نرخ دلار مبادله‌ای نیز طی چند ماه گذشته افزایش داشته و به حدود ٣۶٠٠ تومان رسیده است‌. بنابراین حقوق و عوارض گمرکی خودرو‌ها که مبنای محاسبه آن نرخ ارز است نیز افزایش پیدا می‌کند‌. ضمن اینکه اکثر این خودرو‌ها به دلیل توقف چند ماهه در گمرک ‌باید هزینه انبارداری چند میلیونی پرداخت کنند که قطعا این مورد هم در افزایش قیمت نهایی تاثیر‌گذار خواهد بود‌.
از طرفی واردکنندگان قیمت امروز دلار را مد نظر قرار داده و حتی اگر اتومبیل‌های خود را با نرخ ارز پایین‌تر در گذشته خریده باشند ولی مبنای محاسبه قیمت نهایی اتومبیل را نرخ ارز فعلی و حداقل چهار هزار و 200 تومانی در نظر می‌گیرند‌.
تغییرات قیمتی به شرطی است که تعرفه‌ها ثابت باشد و تغییر چندانی نکند وگرنه اگر قرار باشد تعرفه‌های اعلام‌شده اعمال شود باید منتظر قیمت‌های نجومی خودرو بود‌. قطعا افزایش قیمت برای اتومبیل‌های با ارزش بالای 40 هزار دلار بیشتر از قبل نیز خواهد بود
در شرایط فعلی اکثر ماشین‌های موجود در گمرک از قبل توسط نمایندگی‌ها پیش‌فروش شده‌اند و این خودروها تحویل مصرف‌کننده می‌شود و احتمالا وارد بازار نخواهد شد‌. بنابراین در بازار مازاد عرضه چندانی نخواهیم داشت ضمن اینکه واردکنندگان نیز مطلع هستند که سری بعدی واردات خود را ‌باید با تعرفه جدید و افزایش‌یافته وارد کنند بنابراین چندان تمایل به فروش خودرو با قیمت پایین ندارند‌.
تصمیم غیرمنطقی دولت در افزایش تعرفه واردات خودرو
عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در این زمینه می‌گوید‌: دولت در جریان جلوگیری از واردات خودرو، هیچ دلیل منطقی نداشت و بدسلیقگی کرد‌.
ولی ملکی اظهار داشت‌: متاسفانه این تصمیم دولت شائبه‌ای را در بازار وارداتی‌ها ایجاد کرد و موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار شد‌.
وی با اشاره به آسیب‌های ناشی از توقف چند ماهه واردات خودرو‌، گفت‌: این اقدام ضرر‌های بسیاری را به خصوص در روند خروج خودروهای فرسوده به کشور وارد کرد و تقریبا موجب توقف طرح نوسازی و خروج فرسوده‌ها در این مدت شد که قطعا کندی نوسازی‌ها آسیب‌های زیادی را به هوای شهرها و افزایش آلایندگی‌ها در کلانشهرها وارد کرده است‌.
سایت ثبت سفارش باز شد و سایت فروش شرکت‌ها بسته‌!
ملکی همچنین با انتقاد از عملکرد دولت در جریان واردات خودرو و افزایش تعرفه‌ها گفت‌: هر چند یکی از دلایل افزایش تعرفه واردات خودرو‌، افزایش درآمد دولت از محل واردات بوده است اما متاسفانه دولت در این جریان عملکرد منطقی نداشت و نتوانست تصمیم درستی اتخاذ کند‌.
عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین به تاثیر تصمیمات دولت در آشفتگی بازار و افزایش قیمت خودروهای وارداتی پرداخت و اظهار داشت‌: بخشی از آسیب تصمیم بی‌منطق دولت‌، تغییر جریان بازار وارداتی و سیر صعودی قیمت‌ها در این بخش است‌.
ملکی تصریح کرد‌: هر چند با توجه به آغاز جریان ثبت سفارش و افزایش عرضه خودروهای وارداتی در بازار‌، انتظار می‌رود بازار وارداتی‌ها طی روزهای اخیر از وضعیت کنونی خارج شود و با فعالیت بازار‌، قیمت‌ها نیز تعدیل خواهد شد‌.
وی با توجه به افزایش تعرفه واردات بر اساس دستورالعمل جدید گفت‌: بر اساس اعلام دولت‌، کنترل بازار و جلوگیری از خروج ارز بیشتر‌، بخشی از دلایل دولت در توقف ثبت سفارش و اعلام نرخ جدید تعرفه‌ها بوده است‌.
سایر اخبار این روزنامه